TΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΑ ΠΝΕΥΜΑΤΑ

Ο ήχος, με όλη την πολυπλοκότητα και ομορφιά του, είναι ζωτικό κομμάτι της καθημερινής μας ζωής - και για όσους γνωρίζουν την αξία των καλοστημένων ακουστικών εκδηλώσεων, τίποτα δεν είναι πιο συναρπαστικό από τον πραγματικά ανώτερο ήχο. Ένας από αυτούς είναι ο Ολλανδός συνθέτης και τεχνολόγος Paul Oomen, για τον οποίο ο ήχος ανέκαθεν αποτελούσε πηγή φαντασίας.

Η εξερεύνηση των ήχων όταν ήταν παιδί, ήταν η πολλά υποσχόμενη απαρχή ενός πάθους που κρατάει μια ζωή, και ο Oomen έχει αφιερώσει την καριέρα του στην εξερεύνηση της πολυεπίπεδης σχέσης που υπάρχει ανάμεσα στους ανθρώπους και τον ηχητικό κόσμο που απαντούν.

"[ΩΣ ΠΑΙΔΙ] ΣΙΓΟΤΡΑΓΟΥΔΟΥΣΑ ΜΕΛΩΔΙΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΕΚΥΠΤΑΝ ΑΥΘΟΡΜΗΤΑ, ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣΑΝ ΣΤΗ ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΟΥ ΕΝΑΝ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΚΟΣΜΟ ΑΠΟ ΗΧΟΥΣ, ΠΟΥ ΞΕΠΕΡΝΟΥΣΕ ΤΙΣ ΙΔΙΕΣ ΤΙΣ ΜΕΛΩΔΙΕΣ", ΕΞΗΓΕΙ.

Paul Oomen, Συνθέτης και τεχνολόγος

"Ακούω τι συμβαίνει ανάμεσα στους ήχους και τον χώρο, και ανάμεσα στους ήχους και το σώμα μου", λέει. "Όσο περισσότερο ξεχωρίζεις τις αντηχήσεις και τις αντανακλάσεις που προκαλεί ο ήχος στον χώρο, τόσο συνειδητοποιείς ότι οι ήχοι που αντιλαμβάνεσαι αποτελούνται εξολοκλήρου από τέτοιες αλληλεπιδράσεις, αποτέλεσμα της ανταλλαγής με το περιβάλλον."

Ο Oomen, που ζει και εργάζεται στη Βουδαπέστη, όπου ίδρυσε το Spatial Sound Institute το 2015, αρχικά εστίαζε στη δημιουργία ηχητικών συνθέσεων για το θέατρο και την όπερα. Το 2007 όμως, άρχισε να εστιάζει στην εξερεύνηση του χώρου, του ήχου και της αντίληψης, με την εταιρεία του, 4DSOUND, όπου μαζί με την ομάδα του έχουν ολοκληρώσει πάνω από 70 έργα χωροστατικού ήχου έως σήμερα, και έχουν καλλιεργήσει το ενδιαφέρον για τη βελτίωση της ακουστικής εμπειρίας.

"Όσο τελειοποιούμε την ακουστική μας εμπειρία, τόσο περισσότερο ακούμε χωροστατικά", εξηγεί. "Μια ακουστική εμπειρία υψηλής ποιότητας περιλαμβάνει ένα ηχοσύστημα που δεν τραβάει την προσοχή στον εαυτό του, αλλά εστιάζει την προσοχή στο περιβάλλον, στο άκουσμα ήχων που είναι μέρος του περιβάλλοντος και κινούνται μέσα σε αυτό. Το ηχοσύστημα είναι μόνο ένα στοιχείο. Ο σχεδιασμός του χώρου, η εσωτερική διαρρύθμιση, οι κοινωνικές πτυχές και - τελευταίο άλλα όχι ύστερο - το ηχητικό περιεχόμενο, είναι όλα στοιχεία που πρέπει να ταιριάζουν για να μεταμορφωθεί η όλη εμπειρία."

Για τον Oomen, η εμπειρία αυτή βασίζεται εξίσου στην ενεργό συμμετοχή του ακροατή και στην ποιότητα του εξοπλισμού.

"Η προσοχή μας αποσπάται πλέον τόσο εύκολα που χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να μπορέσει ο άνθρωπος να εστιάσει σε κάτι που απαιτεί από αυτόν να ακούσει'", αναφέρει. "Εάν θέλουμε πιο εξελιγμένες και εμπειρικά συμμετοχικές ακουστικές εμπειρίες, θα πρέπει να αρχίσουμε να παραλείπουμε τον θόρυβο στα περιβάλλοντά μας, διαφορετικά απλά δεν θα ακούμε τίποτα."

Παρόλο που ακόμη έχει πάθος για τη μουσική, την οποία συνθέτει από νεαρή ηλικία, και που περιβάλλεται από πολλά στρώματα πολυεπίπεδου ήχου κάθε μέρα στη δουλειά του και στην ιδιωτική του ζωή, ο Oomen παραδέχεται ότι αυτό που του αρέσει περισσότερο να ακούει είναι η ησυχία.

"Στην καθημερινή μου ζωή, αυτό που επιθυμώ περισσότερο να ακούω είναι η σιωπή", παραδέχεται. "Η σιωπή φυσικά είναι κάτι σχετικό, έτσι αντί για σιωπή μάλλον πρέπει να λέω: λιγότερος θόρυβος και περισσότερος χώρος, ώστε οι αισθήσεις μου να ανοίγουν και να αναπνέουν, και να αρχίσω να ακούω περισσότερο."

Ο ΗΧΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ

Μια ακουστική εμπειρία ανώτερης ποιότητας μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα. Από τη θέση των ηχείων έως την ποιότητα του ήχου, κάθε πτυχή των ακουστικών λύσεων στα αυτοκίνητα Lexus έχει σχεδιαστεί προσεκτικά ώστε να διασφαλίζει μία πιο εκλεπτυσμένη και συμμετοχική ηχητική εμπειρία, κάθε φορά. Χαράσσοντας μια νέα μορφή τέχνης από μια αρχαία παράδοση.