ΣΧΕΔΙΑΣΗ

ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΑ ΠΝΕΥΜΑΤΑ

Χαράσσοντας μια νέα μορφή τέχνης από μια αρχαία παράδοση.

Οι άνθρωποι δουλεύουν το ξύλο από απαρχής κόσμου, συχνά δημιουργώντας κομμάτια τόσο πρωτόγονα όσο είναι και ενδιαφέροντα - αλλά η περίπλοκη ιαπωνική τέχνη του Yosegi αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα.

Αυτή η ευαίσθητη και επίπονη μορφή διακοσμητικής ξυλουργικής, που εξασκείται εδώ και πάνω από 400 χρόνια και είναι γνωστή και ως ιαπωνικό ψηφιδωτό, περιλαμβάνει τη δημιουργία περίπλοκων σχεδίων με κομμάτια ξύλου διαφορετικού χρώματος και υφής, με ακρίβεια χιλιοστού.

Είναι μια εξαιρετικά περίπλοκη διαδικασία η οποία απαιτεί μεγάλο βαθμό δεξιότητας και εμπειρίας, με αποτέλεσμα αυτή η μοναδική μορφή τέχνης να φθίνει κάπως τον τελευταίο αιώνα.

Ένας άνθρωπος όμως είναι αποφασισμένος όχι μόνο να συνεχίσει να εξασκεί την αρχαία τέχνη του Yosegi, αλλά και να της δώσει σύγχρονο χαρακτήρα και να προωθήσει την ομορφιά της σε όλο τον κόσμο.

Ο Ken Ota αναγνωρίζεται ευρέως ως σύγχρονος αρχιτεχνίτης της ξυλουργικής Yosegi, και αποτελεί παθιασμένο πρέσβη της τέχνης του, με σεβασμό προς τις παραδοσιακές τεχνικές που έχουν τελειοποιηθεί μετά από αιώνες, αλλά και προθυμία να δεχθεί την καινοτομία στη μορφοποίηση.

"Θέλω να συνεχίσω και να προστατεύσω την παράδοση", εξηγεί ο Ota, ο οποίος εργάζεται στο Hakone της Ιαπωνίας, πατρίδα της τέχνης Yosegi. "Για να γίνει αυτό, πρέπει να αλλάξω και να παραμείνω πρωτοποριακός. Δεν μιλάμε για το αν θα αντιγράψω ή θα με αντιγράψουν, με αφορά να κυνηγήσω τη δική μου αυθεντικότητα".

"ΘΕΛΩ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΩ ΚΑΙ ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΣΩ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ", ΕΞΗΓΕΙ Ο OTA, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΕΡΓΑΖΕΤΑΙ ΣΤΟ HAKONE ΤΗΣ ΙΑΠΩΝΙΑΣ, ΠΑΤΡΙΔΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ YOSEGI. "ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΥΤΟ, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΩ ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΩ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟΣ. ΔΕΝ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΑΝ ΘΑ ΑΝΤΙΓΡΑΨΩ Ή ΘΑ ΜΕ ΑΝΤΙΓΡΑΨΟΥΝ, ΜΕ ΑΦΟΡΑ ΝΑ ΚΥΝΗΓΗΣΩ ΤΗ ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΤΗΤΑ".

Ken Ota, τεχνίτης ξυλουργικής Yosegi

Τα έργα Yosegi είναι τόσο μοναδικά και περίπλοκα που δεν μπορούν να παραχθούν μαζικά, και το ξύλο που επιλέγεται για κάθε χειροποίητο είδος αντανακλά με μοναδικό τρόπο το στυλ και το γούστο του καλλιτέχνη, σχεδόν σαν μία "υπογραφή".

Ο Ota, που εκπαιδεύτηκε επί σειρά ετών για να τελειοποιήσει την τεχνική του, αρχικά στο πολυτεχνείο του Saitama και αργότερα στο περίφημο Atelier Kiro στην Odawara, δημιουργεί τα έργα του χρησιμοποιώντας 25 διαφορετικά είδη ξύλου, από το Hokkaido έως την Okinawa, το οποία προμηθεύεται προσωπικά από ολόκληρη την Ιαπωνία.

Για αυτόν, το ξύλο που χρησιμοποιεί για να φτιάξει τα δημοφιλή κομμάτια του (κουτιά, δίσκους, σουβέρ και άλλα) είναι κάτι παραπάνω από μια πρώτη ύλη, και φροντίζει να εκτιμά το κάθε κομμάτι.

"Θέλω να σέβομαι τη ζωή που παίρνουμε από τα δέντρα όταν κόβουμε το ξύλο", λέει. "Το ίδιο ισχύει και για άλλα πράγματα, αλλά θέλω να δείχνω ευγνώμων για όσα παίρνω. Κάθε ξύλο έχει το δικό του μοναδικό σχήμα και μείγμα, προσφέροντας ελευθερία και δυνατότητα έκφρασης, που τελικά αποτελεί και την ελκυστικότητά του."

Ένα από τα πιο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Yosegi είναι πως είναι εξαιρετικά χρονοβόρο και απαιτεί μεγάλη υπομονή από τον τεχνίτη, πράγμα που έρχεται σε αντίφαση με τους γοργούς ρυθμούς του σημερινού ψηφιακού κόσμου. Ωστόσο, ο Ota απολαμβάνει τον αργό ρυθμό που απαιτεί η δουλειά του και τον αγκαλιάζει ως μια ευκαιρία για να εξερευνήσει τα βάθη της καλλιτεχνικής του παραγωγής.

"Ο χρόνος δεν έχει σημασία", αναφέρει. "Μπορώ να εκφράζομαι μόνο με ό,τι έχω μέσα μου."

ΧΑΡΑΣΣΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΝΕΑ ΜΟΡΦΗ ΤΕΧΝΗΣ ΑΠΟ ΜΙΑ ΑΡΧΑΙΑ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Η Lexus έχει πάθος με την καινοτομία και την τεχνική υψηλής ποιότητας. Τιμώντας αυτή την εξαιρετική τεχνική της μεταμόρφωσης του φυσικού ξύλου σε περίπλοκα νέα σχέδια, η Lexus ενισχύει τη διαρκή δέσμευσή της στην προσεκτική σύντηξη παράδοσης και τεχνολογίας.